Etika Spinoza untuk Therapists Badan
Bahagian Pertama Tiga - Menyangkal Mind-Body Kedualan
Selasa lepas saya mengajar bengkel untuk ahli terapi urut. Topik itu tisu dalam menggunakan siku. Saya jarang menggunakan teknik ini lagi tetapi ia digunakan untuk mendapatkan saya hasil yang hebat, dan banyak ahli terapi meminta saya ulangi kelas secara teratur.
Dalam semua bengkel saya, saya menggunakan minit pertama untuk meminta setiap peserta, apa yang anda berharap untuk mendapatkan dari bengkel?
Pada hari Selasa mereka semua berkata perkara yang sama. Pelanggan mereka sentiasa memberitahu mereka untuk pergi lebih mendalam.
Adakah ia berkhidmat kepada mereka untuk pergi lebih mendalam, saya bertanya.
Ini mendapat mereka semua bercakap! Setiap kata yang lebih mendalam akan tidak melegakan ketegangan otot.
Kemudian kenapa anda mahu belajar, saya bertanya.
Untuk menyenangkan pelanggan.
Saya tidak menjangkakan jawapan itu. Saya tidak bersedia untuk mengajar mereka teknik mereka tidak percaya akan menjadi terapeutik. Oleh itu, kita bercakap lebih lama daripada biasa, sebelum memulakan dengan mana-mana teknik. Saya bertanya, mengapa tidak tisu dalam membantu otot berehat?
Oleh kerana ketegangan otot yang ada pada diri mereka, kata Amy. Untuk beberapa tahun dia telah mencuba kaedah fizikal dia belajar di sekolah urut. Tetapi dia tidak melihat banyak perubahan dalam sesi satu jam. Lebih buruk lagi, dia tidak melihat apa-apa keputusan terapeutik. Apabila orang datang untuk urutan lain, mereka hanya sebagai tegang fizikal kerana mereka telah masa yang sebelum ini.
Sekiranya anda tidak tahu ini sudah, ahli terapi urut (yang kekal) biasanya jenis orang yang ingin membuat perbezaan dalam kehidupan orang ramai. Apakah yang dimaksudkan dengan terapi yang perlu dilakukan apabila teknik dia telah diajar, tidak bekerja? Malah, majoriti ahli terapi telah diberikan di atas kerjaya dalam tempoh satu atau dua tahun selepas menamatkan pengajian di sekolah urut.
Tetapi Amy mempunyai idea. Dia cuba pendekatan bukan fizikal. Apabila dia boleh terlepas dengan itu, semasa urut dia akan mendapatkan orang ramai bercakap tentang ketegangan mental mereka. Dan kini selepas enam tahun berlatih, dia merasakan pendekatan mental adalah satu-satunya perkara yang membantu mereka berehat.
Terapi urut dilatih untuk bekerja hanya dari segi fizikal. Namun Amy berkata bahawa langkah-langkah fizikal tidak berguna. Jika dia adalah betul, seluruh profesion adalah palsu.
Menjawab komen Amy mengambil masa sejam perbincangan kumpulan, tetapi saya percaya ia berkhidmat mereka semua juga. Sekarang seminggu kemudian saya fikir ia akan menjadi menarik bukan sahaja untuk ahli terapi urut, tetapi untuk pelbagai pembaca, jadi saya mengambil keputusan untuk berkongsi di sini.
Seperti kebanyakan ahli terapi, Amy tidak dilatih dalam falsafah. Sekolahnya tidak pernah memberikan kepada beliau sebagai contoh terapeutik, jadi dia dicipta sendiri. Model perempuan itu dua perkara; ketegangan fizikal adalah disebabkan oleh ketegangan mental, ketegangan andphysical diselesaikan hanya dengan campur tangan mental. Mari kita memanggil model beliau, fikiran mengenai perkara. Di bawah model ini, dia tidak percaya dalam tisu dalam. Malah, beliau tidak percaya dalam mana-mana terapi fizikal, kerana dia percaya mereka tidak dapat menyelesaikan ketegangan minda. Tetapi satu jam kemudian, dia dan yang lain mempunyai model baru yang masuk akal lebih kepada mereka.
Anda mungkin akan terkejut untuk mengetahui model Amy telah diturunkan selama lebih daripada 360 tahun. René Descartes (1596 - 1650) menulis beberapa falsafah yang sangat berpengaruh bahawa saya akan meringkaskan kepada tiga usul.
Descartes dicadangkan hanya ada dua jenis perkara-perkara di alam semesta, perkara mental dan perkara-perkara fizikal. Dalam individu, dua perkara ini adalah minda dan badan. Beliau berkata, minda dan badan adalah dua perkara yang berbeza. Dan dengan itu kita panggil ini kepercayaan minda-badan dualiti. Du-ality, kerana kedua-duanya bermaksud dua dalam bahasa Latin. (Saya tidak mahu memberikan pengakhiran, tetapi jika anda perasan, sari kata artikel ini menyangkal berbelah minda-badan ..)
Descartes adalah yang paling sering dipetik untuk tiga perkataan sedikit, Cogito ergo sum, yang diterjemahkan kepada, saya fikir, oleh itu saya. Pada asasnya Descartes telah berkata, saya fikiran saya, tetapi saya mempunyai badan yang. Badan saya milik saya sendiri, seperti kereta saya atau rumah saya. Tetapi ia adalah fikiran saya yang membuat saya siapa saya.
Descartes dicadangkan bahawa minda mengawal badan. Apa yang saya perlu lakukan adalah berfikir, dan ia membuatkan bercakap mulut saya, ia membuatkan kaki saya berjalan, ia membuatkan tangan saya menulis apa yang saya sedang berfikir. Pemikiran mengawal tingkah laku badan. Minda adalah seperti Allah, atau Raja, benar-benar mengawal badan. Minda seluruh badan.
Adakah mana-mana kenyataan-kenyataan ini bergema dengan anda? Ia harus datang tidak mengejutkan bahawa falsafah Descartes masih berpengaruh hari ini. Minda seluruh badan-yang juga kepercayaan Amy. Mind seluruh badan terus kuat mempengaruhi terapi alternatif.
Tetapi sains perubatan telah beralih rasa dualisme kepada badan lebih fikiran. Para penyelidik mendapati bahawa melekat siasatan elektrik ke dalam otak manusia yang hidup akan mencetuskan ingatan atau emosi rawak. Otak, selepas semua, adalah organ badan, berat £ 3. Mengawal otak mengawal fikiran. Tiba-tiba badan menjelaskan fikiran. Pemikiran adalah tidak lebih daripada interaksi elektrokimia dalam neuron-semua boleh diukur secara fizikal. Kualiti mental seperti emosi dan kebimbangan kini tenang menggunakan bahan kimia badan B. mengambil.
Yang menyebabkan mana? Yang menjelaskan mana? Yang mengawal mana? Mental atau fizikal? Badan / otak atau fikiran? Ketara atau tidak ketara? Alternatif atau arus perdana perubatan di manakah anda bertahan? Hari ini tidak kurang daripada pada tahun 1650, debat ini diteruskan.
Baruch Spinoza (1632 - 1677) diselesaikan perbahasan ini, tetapi bukan dengan cara yang anda mungkin berfikir. Beliau memulakan kerjaya ajar anak-anak muda dalam falsafah sangat popular Descartes. Agak awal, bagaimanapun, Spinoza mula tergelincir non dualisme-ke dalam ajarannya. Tidak fikiran mahupun badan adalah lebih kuat. Tidak menyebabkan pihak yang lain. Tidak menjelaskan yang lain.
Bukan dua perkara, Spinoza mengajar bahawa mental dan fizikal adalah dua cara untuk melihat perkara yang sama. Perpaduan. Malah, kesilapan berlaku apabila anda cuba untuk menjelaskan keadaan fizikal dari segi mental, atau apabila anda cuba untuk menetapkan keadaan mental dengan campur tangan fizikal.
Mungkin ada yang ingin untuk berdebat siapa yang betul, Descartes atau Spinoza? Adakah minda dan badan dua perkara, dengan satu dominan berbanding dengan yang lain? Atau adakah minda dan badan dua perspektif perkara yang sama? Di mana anda berdiri sekarang - dualiti atau tanpa berbelah bahagi?
Spinoza ditawarkan bukti-bukti dalam karya agung beliau, Etika. Tetapi saya rasa berani dan saya ingin memberi penyangkalan ganti dualiti. Bukti saya adalah satu eksperimen fikiran.
Membayangkan masa depan yang dipilih Raja Bumi, memberi ucapan pada HyDef video streaming. Beliau tidak pernah keluar di khalayak ramai, dan tiada siapa yang tahu dia sebelum dia Raja. Sejak video sahaja menghantar tujuan perniagaan dan percutian, dia hanya diketahui dari kedua-dua deria. Oleh kerana setiap warganegara Bumi mempunyai sebuah komputer tablet, empat belas bilion mata telah melihat mulut Raja-Raja yang bergerak. Empat belas bilion telinga telah mendengar suara Raja di cuping telinga mereka. Malah, orang jarang pergi ke luar, tetapi menghabiskan masa mereka menonton video streaming. Oleh kerana mereka memegang tablet mereka, mereka membangunkan rasa mereka memegang Raja.
Sekumpulan media sosial mengisytiharkan diri mereka sebagai sightists. Sightists menuntut dua perkara: Ruleris sisi Raja, dan melihat bunyi Rulerhas itu. Penglihatan lebih bunyi adalah motto mereka. Sudah tentu ramai yang dihina oleh menyeleweng dari pegangannya sightist itu. Jelas Raja adalah kukuh. Bunyi Raja diutamakan, dan menyebabkan penglihatan tentang dia. Sound lebih penglihatan.
Anda tidak menyalahkan orang-orang ini untuk kesilapan mereka. Anda melihat bagaimana mudah ia akan menjadi bagi mereka untuk melompat ke kesimpulan ini. Lagipun, rakyat bumi jarang melihat apa-apa tetapi penstriman video, penglihatan dan bunyi. Bau telah dihapuskan, dan teknologi telah membuat semua orang selesa supaya sentuhan juga dalam perjalanan keluar. Penglihatan dan bunyi adalah satu-satunya cara Raja yang pernah dikesan. Tiada seorang pun daripada mereka yang pernah mengalami kehadiran beliau. Anda adalah satu-satunya warga bumi cukup bijak untuk menyedari Raja adalah tidak melihat dia dan tidak bunyi dia. Beliau adalah sesuatu yang tidak dapat dijelaskan dengan cukup mengikut sama ada. Tetapi nasib baik menjelaskan bahawa kepada sightists dan soundists!
Ini mesti telah bagaimana Spinoza dirasai. Dan walaupun beliau menjelaskan dengan baik pada tahun 1650, kita masih perlu nasib baik untuk memahaminya.
Kembali pada abad ini, pesakit yang memerlukan bantuan. Jika anda seorang ahli terapi mental yang cekap, penilaian anda tepat akan mengesan bahawa dia mempunyai isu-isu mental yang memerlukan campur tangan mental. Jika dia memutuskan untuk datang kepadamu, terapi mental anda akan membawa resolusi mental beliau. Dan juga, jika lelaki itu di seberang jalan adalah ahli terapi fizikal yang cekap, penilaiannya akan accuratefly mengesan bahawa dia mempunyai isu-isu fizikal yang memerlukan campur tangan fizikal. Jika dia memutuskan untuk pergi kepadanya, terapi fizikal akan membawa resolusi fizikalnya.
Jadi adakah dia memerlukan bantuan mental atau fizikal? Soalan itu adalah soalan dualis. Jika anda bersetuju dengan saya dan Spinoza bahawa dualisme telah disangkal, you'llagree dia boleh membuat kemajuan melihat salah satu. Mental dan fizikal adalah dua cara untuk melihat perkara yang sama.
Tetapi anda tidak boleh bercampur. Faktor mental tidak menyebabkan, dan tidak juga menjelaskan gangguan fizikal. Campur tangan mental tidak boleh menyebabkan atau menjelaskan kemajuan fizikal. Model Amy berada dalam kesesatan kerana ia bercampur.
Apa yang begitu buruk tentang model cacat? Perkhidmatan dikurangkan kepada semua. Model bercampur semestinya memperkenalkan kekeliruan, yang tidak produktif untuk melegakan mental. Oleh kerana dia tidak mempunyai latihan mental, dia difikirkan boleh mendatangkan mudarat kepada fikiran orang itu. Ia juga pengiklanan palsu. Incongruence Ini akan mengurangkan perniagaannya.
Sebagai pendidik dan orang yang beretika, saya mahu Amy untuk mempunyai model serba fizikal yang dia boleh percaya. Bagaimana saya mahu memberi dia itu? Kira-kira sejam ke dalam kelas pada hari Selasa, ini adalah apa yang saya katakan. Ketegangan otot disebabkan oleh otak, yang seperti suis mekanikal besar. Ia beralih ketegangan otot yang lebih tinggi apabila input deria melaporkan bahaya. Kami memohon sentuh dalam apa-apa cara bahawa saraf deria tidak melaporkan bahaya. Malah, kita kedudukan dan menyentuh otot dengan cara yang saraf deria melaporkan keselamatan ke otak. Dalam keadaan ini, otak beralih ketegangan otot yang lebih rendah.
Saya dapat melihat roda mereka membelok, jadi saya terus. Sebaik sahaja anda berasa lemah otot, anda tahu bahawa otak telah beralih. Jika anda tinggal bersama-sama dengan maklum balas otak, anda boleh menjaga otak santai untuk minit selepas minit, boleh dikatakan seluruh jam. Anda pasti perasan keputusan fizikal. Dan apabila seseorang itu bangun, dia akan terkejut berapa santai tubuhnya merasakan.
Amy dan yang lain bergerak ke tepi tempat duduk mereka. Mereka kini memiliki model semua fizikal mereka boleh percaya. Oleh itu, kita akhirnya berpindah ke meja urut di mana saya menunjukkan kepada mereka bagaimana untuk menggunakan siku mereka untuk mengesan otot lebur.
Model lama Amy adalah cacat dua cara. Pertama, minda seluruh badan menarik dia keluar latihan beliau. Dan kedua, mana-mana model yang membuatkan seseorang menyebabkan atau mengawal yang lain adalah dualistik. Model Saya diberikan adalah bukan dualistik. Benar, model yang saya beri adalah semua-fizikal, tetapi hanya kerana itu adalah bagaimana kita Berlesen Massage berlesen dan terlatih.
Pastikan ia fizikal, LMTs. Badan seluruh badan.
Saya tidak mempunyai masa pada Selasa lalu, tetapi saya ingin menjelaskan kepada anda keputusan yang sangat menarik yang Amy telah melihat lebih dari enam tahun. Ia adalah satu pengalaman yang sama. Orang sering berasa lega fizikal selepas menukar fikiran mereka, dan mental lega selepas berjoging atau aktiviti fizikal yang lain. Adakah ini menyangkal Spinoza? Tidak sama sekali. Menggali jauh ke dalam Etika Spinoza kita membaca bahawa aktiviti mental dan fizikal yang berlaku dalam jumlah yang sama secara berperingkat dan urutan yang sama.
Pertimbangkan urutan fizikal peristiwa dalam terapi otot, bermula dengan 1) sensasi orang sakit, 2) otak merasakan sakit, 3) otak beralih ke mod dijaga, 4) ketegangan otot bermula, 5) badan jawatan ahli terapi untuk keselamatan, 6) otak menganggap kedudukan lebih selamat, 7) mesin terapi ditunjukkan otot, 8) otak menganggap tekanan, 9) otak beralih ke mod selamat, 10) ketegangan otot berakhir. Sepuluh peringkat. Spinoza mengatakan bahawa akan ada jumlah yang sama peristiwa mental, dalam urutan yang sama. Saya bukan seorang ahli terapi mental dilatih jadi saya tidak boleh memberitahu anda apa peristiwa-peristiwa ini adalah dari segi mental, tetapi Spinoza menjamin ia berlaku dalam bilangan yang sama, dan urutan yang sama. Mereka akan menjadi perkara-perkara mental seperti konsep, pemikiran, keputusan, perasaan, logik, imaginasi dan sebagainya.
Apa Amy perhatikan ialah, akan ada kelegaan mental apabila terdapat bantuan fizikal, dan begitu juga sebaliknya. Jangan melihat korelasi ini. Jangan mengatakan satu sebab-sebab, menjelaskan atau mengawal yang lain.
Apakah kami akan mengkaji semula Raja dipilih Bumi? Anda rakam ucapan beliau supaya kita boleh membuktikan Spinoza betul lagi. Anda menonton dua kali; sekali dengan bunyi dimatikan, dan sekali lagi dengan bunyi pada tetapi skrin dimatikan. Daripada imej video, anda mengira bilangan suku kata anda mengesan apabila anda melihat mulutnya rapat kemudian terbuka. Anda tally nombor. Kemudian apabila anda bermain ucapan sekali lagi pada audio sahaja, anda tally suku kata yang anda dengar. Anda tahu ia akan berlaku dengan cara ini kerana anda dipercayai Spinoza, tetapi masih anda membandingkan dua nombor. Mereka adalah sama.
Hanya untuk tertentu, anda menonton dan mendengar sekali lagi setiap satu. Kali ini anda menandakan suku kata di sepanjang waktu. Jika dibandingkan masa dan urutan suku kata visual dikesan, sudah tentu anda mencari ia berlaku tepat pada masa-masa yang sama, dalam urutan yang sama seperti suku kata aurally dikesan.
Apa yang telah terbukti?
Kerana dari segi mental dan fizikal adalah dua perspektif perkara yang sama, seperti mendengar dan melihat, kita telah membuktikan bahawa keputusan mental bertepatan dengan keputusan yang fizikal.
Orang akan mengalami mental bantuan pada masa yang sama dan tahap yang sama bahawa otot mereka dibawa ke bantuan. Namun terapi urut boleh mengambil kredit untuk bahagian mental. Saya berharap artikel ini membantu:
terapi yang tidak pernah diberi model yang mencukupi di sekolah terapi,
terapi fizikal terlatih yang mewajarkan keputusan buruk dengan memberi penjelasan mental (menyalahkan fikiran orang itu),
terapi fizikal terlatih yang sesat dengan campur tangan mental,
terapi alternatif dan diri pembantu-mencari model yang lebih tepat daripada fikiran-over-badan, yang tidak pernah bekerja dengan baik,
penyelidik bio-sains yang mencari model yang membolehkan kekhususan yang lebih besar, ketepatan, dan penemuan,
dualist mencari falsafah yang lebih segar, dan tidak kurang pentingnya,
penyokong falsafah murtad yang tertindas; salah satu wira saya, Baruch Spinoza.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar